Lollipops hero image

JAAPANI TRADITSIOONID

PULGAKOMMID: SAA TUTTAVAKS SUHKRU KÄSITÖÖMEISTRI SHINRI TEZUKAGA

Shinri Tezuka Instagrami sirvides leiab sealt imetlusväärsed konnad, kuldkalad, kilpkonnad ja muud skulptuurid. Esmalt näib, et tegemist on osavalt klaasist valmistatud käsitööga, kuid tegelikult on need kenad kujukesed meisterdatud mitte klaasist, vaid hoopis suhkrust. Tegemist on Jaapani traditsioonilise käsitööga, mida kutsutakse amezaiku'ks – populaarne tänavameelelahutus Edo perioodist (1603–1867), mida harrastavad veel nüüdki käputäis käsitöölisi. Keegi teine ei ole aga tänapäeval selles nii vilunud kui Tezuka, kes on viinud selle käsitöö lausa kunstilisele tasemele.

  

  
    Long Body 1
Tema tööde seast võib näha näiteks nii õhus lendavat hirve, ujuvat kuldkala kui ka energiliselt siblivaid kulleseid. Kõik need pulgakommid valmivad minutite jooksul, kasutades ainult väikeseid kääre ja oskuslikke käsi.
Tezuka tähelepanulikkus ja oskuslikkus on sarnane Takumidega, kes kaaluvad Lexuse autosid kokku pannes hoolega igat detaili. Tema töö keerukus on võrreldav Lexus LS-i käsitsi nikerdatud Kiriko klaasukse viimistlusega, mille puhul ainult kõige kogenenumad käsitöölised suutsid luua soovitud sära tekitava ornamendi.
“Ajastus on ilmselt käsitöö kõige raskem osa. Suhkur hangub täielikult umbes viie minutiga, mis tähendab, et töö tuleb üsna kiiresti valmis saada," selgitas Tezuka.
Amezaiku erinevus Euroopa suhkruskulptuuridest seisneb selles, et mitte midagi ei lisata. Loomade valmistamiseks võetakse kuumast suhkrumassist parajalt suur tükk, mis torgatakse peenikese klaastoru otsa. Seejärel tuleb hakata kiirelt soovitud kuju "ellu äratama".
Tezuka töötab kirurgilise täpsusega. Ta teeb paar väikest lõiget ja kaks esialgset uime on olemas. Seejärel kasutab ta samu kääre, et tõmmata õrnalt uimedesse iseloomulikud jooned. Nii valmib märkamatult kiiresti peagi kogu kala.

  

  
    Long Body 2
"Esimesed kolm kuni neli minutit on vaatajale kõige huvitavamad," selgitas ta. Pärast üldise kuju ning uimede ja lõpuste kontuuride tegemist paneb Tezuka oma käärid maha ja võtab väikese õhupõleti. Ta sulatab õrnalt veidi kala pinda, muutes selle välimuse erksaks ja läbipaistvaks. Seejärel teeb ta kalale silmad ja suu ning alustab kõige aeganõudvamat osa – soomuste graveerimist.

  

  
    Long Body 3
Kasutades oma kääride teritatud tagumist külge, asub Tezuka vaikselt, kuid sihikindlalt ülesande kallale. Kummagi kala poole graveerimine võtab rohkem kui pool tundi, kuna ta tahab olla veendunud, et iga üksiku soomuse kuju ja suurus oleks täpselt õige.

  

  
    Long Body 4
Enne sellele magusale teekonnale asumist oli Tezuka põhitööks hoopiski panna kokku ilutulestikku Jaapani festivalide jaoks. “Tahtsin aga teha midagi, mis nõuaks äärmiselt häid käsitööoskusi ja tundsin, et amezaiku võib olla just see asi,” ütles ta.

Meisterdada meeldis talle juba varajases eas, mistõttu oli käsitööga tegelemine tema jaoks loomulik. Ta ei leidnud kedagi, kes valmistaks kristallselgeid skulptuure, mistõttu arendas ta oma meetodid kõik ise välja. Alates 2010. aastast ongi ta käsitööga elatist teeninud ning 2013. aastal avas ta Tokyos Asakusa piirkonnas koguni oma esimese poe ja stuudio. Sellest asukohast on nüüdseks saanud tootmisruum ja panipaik, kuna tal on kuulsa Tokyo Sky Tree Toweri lähedal uus kauplus ja müügipunkt.

  

  
    Long Body 5
Kui kaunis karpkala on valmis nikerdatud, seab Tezuka enda ette valiku söödavaid värve ja hakkab oma kunstiteost värvima. Ta kasutab erinevaid toone, sh kulla- ja hõbedatooni, et muuta kala võimalikult tõetruuks. Tulemus on söömiseks peaaegu, et liigagi ilus.

  

  
    Long Body 6